Cykloslovníček pro rodiče - brzdy na dětském kole

Milí zákazníci, 

15 let jsme byli velká speciálka na lehká dětská kola a odrážedla. Co nás odlišovalo od všech, byly naše články, recenze, porovnávací tabulky a návody.
Byla za tím obrovská mravenčí práce, stovky hodin práce, focení, úpravy fotek, psaní recenzí atd. A také jsme měli telefonickou Poradnu.

Když jsme se rozhodli změnit směřování naší firmy, tak jsme zvažovali, jestli i nadále nechat veřejně přístupné všechny cenné informace a zkušenosti, které jsme za těch dlouhých 15 let vytvořili. Rozhodli jsem se, že by bylo škoda to jen tak nechat zmizet. A tak si i nadále můžete naše informace zdarma přečíst, i když už kola a odrážedla neprodáváme (momentálně jsou všechny texty pouze překopírované, postupně to ještě doupravíme). 

Berte prosím na vědomí, že recenze jsou naposledy aktualizované v letech 2022-23, takže starší bazarové modely mohou mít některé věci jinak a ty naopak nejnovější třeba také, takže si ověřujte info u svých prodejců nebo od lidí, od kterých kupujete bazarově.

Ať už si koupíte kolo nové či bazarové, budeme moc rádi, když si ke kolu vyberete z našich krásných cyklodoplňků nebo nás na revanš za cenné informace doporučte svým přátelům a známým. 

 

Náš dnešní Cyklo-slovníček začíná brzdami. 

Již přes 15 let v naší Poradně zodpovídám vaše dotazy ohledně helem, odrážedel a dětských kol. 

Mám tedy docela představu, čemu nejčastěji nerozumíte.
Sice všichni víte, jak kolo vypadá a většina z vás, rodičů, na kole umí jezdit, ale to neznamená, že budete všechno vědět a je to tak v pořádku. Pokud nejste zapálený cyklista, který si navíc servisuje kolo sám (ten tenhle článek asi číst nebude), tak prostě některé souvislosti nevíte a proto vám chceme tyto informace předat.
Navíc dětská kola mají některá specifika oproti těm dospěláckým. Není potřeba, abyste při výběru lehkého dětského kola tomu rozuměli technicky do detailů, vysvětlím vám to v principu, "po rodičovsku":-)


Jaké druhy brzd jsou na dětském kole. A jaké brzdy jsou specifické pro ultralehká dětská kola?

Na dětském kole může být více druhů brzd.
Každopádně potřebujete u jízdního kola zvlášť brzdit přední kolo a zvlášť zadní kolo (i dle zákona musí být na dětském kole nezávislý systém 2 brzd).

Přední kolo brzdíte pomocí mechanismu, který je upevněn na předním kole (ráfková nebo kotoučová brzda, viz další pojem) a od něj vede brzdové lanko, napojené na levou brzdovou páčku, která je upevněná na řídítkách.

https://www.neobycejne.cz/poradna

Brzdit zadní kolo můžete u dětských kol 2 způsoby - buď mechanismem torpédo (= šlápnutí pedály vzad, vysvětleno viz další pojem) nebo pomocí mechanismu upevněného na zadním kole (ráfková nebo kotoučová brzda, viz další pojem), od kterého opět vede lanko, tentokrát k pravé brzdové páčce na řídítkách. 

U dětských kol tedy můžete mít varintu:

A) brzdová páčka na levé straně řídítek, která ovládá brzdu předního kola a torpédo na zadním kole, viz naše fota. 

brzdy na dětském kole - neobycejne.czbrzdy na dětském kole - neobycejne.cz

 

B) brzdová páčka na levé straně řídítek, která ovládá brzdu předního kola  (ráfkovou nebo kotoučovou) a brzdová páčka na pravé straně řídítek, která ovládá brzdu zadního kola (ráfkovou nebou kotoučovou).

brzdy na dětském kole - neobycejne.cz


U ultralehkých dětských kol se setkáte především s variantou B, to znamená vizuelně to hned poznáte podle 2 brzdových páček na řídítkách.
U malých ultralehkých dětských kol (12", 14", 16", 18", 20") se potkáte v drtivé většině s ráfkovou brzdou, u některých ultralehkých juniorských kol (vel. 24", 26", 27,5") se můžete setkat s kotoučovou brzdou.


U kol staršího typu nebo těžších ocelových dětských kol se častěji setkáte s variantou A (ale pouze do velikosti max. 18", od 20" je v drtivé většině užíván model A.

 

Trocha historie a proč je to nyní jinak?

Ještě tak 10-15 let nazpátek byla u dětských kol využívána pouze varianta A, torpédo na zadním kole. Z hlediska bezpečnosti to tehdy bylo lepší, protože děti snadněji šláply pedály vzad, než aby mačkaly brzdové páčky na řídítkách (ty byly až od velikosti 20").

brzdy na odrážedle - neobycejne.cz
Co se tedy změnilo
, že najednou u dětských kol přibývá varianta B - tedy 2 brzdové páčky na řídítkách? Dle mě za to může více souvislostí.
Za prvé někdy kolem roku 2000 začala být masově využívána dětská dvoukolá odrážedla. Byla to pro děti nejen zábava, ale i přípravka na dětské kolo, protože děti se na odrážedlech naučí krásně držet rovnováhu. Před tím, než byla odrážedla vynalezena, tak děti jezdily na plastových motorkách, odstrkovadlech, tříkolkách, koloběžkách a pak šly rovnou na kolo. 

Na mnoha odrážedlech postupně začala být ráfková brzda (viz dále) na zadní kolo, tzn. s pravou brzdovou páčkou na řídítkách, viz foto. 
Děti kolem 3 roku jsou schopné jí začít využívat a chápat. Jak se tímto směrem vyvíjela dětská cyklistika, musely se začít vyvíjet i upravené komponenty. Například dospělácké brzdové páčky nebyly schopné děti umáčknout, začaly se tedy vyrábět specielní menší brzdové páčky na odrážedla a dětská kola. 

 

brzdy na odrážedle - neobycejne.cz
Takže najednou tady byly cca tříleté děti, které už byly schopné ovládat brzdovou páčku.
A výrobci postupně začali chápat, že těžká ocelová kola pro děti nejsou vhodná a začali vyvíjet lehká dětská kola. Tam je důležitý každý gram, zvažujete každou součástku. A mechanismus torpéda (viz pojem dále) je asi i o něco těžší než ráfková V brzda s páčkou (viz pojem dále), takže si myslím, že i tohle přispělo k tomu, že v současnosti drtivá většina ultralehkých dětských kol má 2 ráfkové V-brzdy.
Těžší ocelová kola mívají často torpédo. 

 

Torpédo

Jak jsem již podrobně popsala viz výše, je to jeden z mechanismů, jak brzdit.
Ve středu zadního kola je součástka, tzv. náboj s torpédem - protišlapnou brzdou. To znamená, že jedete a šlápnete na pedály pohybem vzad a tím brzdíte, proto i název protišlapná brzda. Když dítě nešlape do pedálů, tak se kliky netočí.
Těžší ocelová kola stále najdete s tímto brzdícím mechanismem.
Dále, jen pro doplnění, je najdete i na starších dospěláckých kolech. 

brzdy na dětském kole - neobycejne.cz

 

Ráfkové brzdy

Ráfkové brzdy pracují na principu tření gumového brzdového špalíku o brzdnou plochu ráfku. Na dětských kolech a specielně na ultralehkých kolech se setkáte v drtivé většině s V-brzdou (tzv. véčková brzda), na předním i zadním kole, viz naše fotografie.
V- brzdy mají výbornou účinnost a dobře se seřizují.
Pro úplnost uvádím, že ještě existují ráfkové brzdy U-brake a Cantilever, viz poslední foto, s těmi se ale na ultralehkých kolech v drtivé většině nepotkáte, jsou spíše staršího typu. 

brzdy na dětském kole - neobycejne.czbrzdy na dětském kole - neobycejne.czfungují na principu kotouče (disku) spojeného s nábojem kola a brzdových destiček tlačených na kotouč pístkem,fungují na principu kotouče (disku) spojeného s nábojem kola a brzdových destiček tlačených na kotouč pístkem,

 

Kotoučové brzdy

Odborně řečeno - fungují na principu kotouče (disku) spojeného s nábojem kola a brzdových destiček tlačených na kotouč pístkem.
S kotoučovými brzdami se setkáte buď na zakázkových závodních dětských kolech nebo na některých juniorských kolech velikosti 24", 26", 27,5". Mají lepší brzdný účinek než ráfkové brzdy, zejména za špatného počasí. Brzdy jsou ale o něco těžší, dražší a je složitější je servisovat.
Vizuelně je poznáte podle kotoučů na kolech, viz foto.
U dospěláckých kol je najdete hlavně u horských a crosových kol. Jen pro úplnost dodávám, že se ještě dělí na mechanické (ovládání lankem) a hydraulické (hadice s kapalinou). 

brzdy na dětském kole - neobycejne.czbrzdy na dětském kole - neobycejne.cz

 

Je lepší torpédo nebo ráfkové brzdy?

Tohle je váš nejčastější dotaz v naší Poradně ohledně brzd. Nejdříve jsem vám potřebovala vysvětlit vše viz výše, abych vám mohla říci: "Rozumějte, jedno není lepší než druhé".
Torpédo se malým dětem skvěle ovládá, jen to má souvislosti viz popsané výše (již se méně využívá, u ultralehkých kol i kvůli tomu, že děti většinou umí brzdovou páčku ovládat již z odrážedla).
Navíc, když už se děti většinou naučí brzdit s brzdovou páčkou na odrážedle, tak v tom pokračují a nemusí se zas učit brzdit torpédem (šlápnutím vzad) a od velikosti kola 20" zase znova pomocí brzdových páček na řídítkách.
Samozřejmě jim ani tohle střídání nedělá nějaký zvláštní problém (ověřeno mnoha generacemi). Prostě podle toho, co mají za kolo, tak to se naučí, ještě nezapomněli tu skvělou vlastnost - umění se přizpůsobit životu:-).

Pokud chcete pro dítě ultralehké dětské kolo, tak otázku ani nemusíte řešit, protože tam jsou v drtivé většině ráfkové brzdy (torpédo u lehkého kola jsem zaznamenala před lety jen u staršího typu Author Record 16 a Amulet Mini Lite 16).
Potřebujete hlavně zvážit, zda vaše dítě třeba ve 3 letech má na to, aby brzdilo pomocí 2 brzdových páček na řídítkách. Potřebujete se věnovat i tomu, aby dětipochopily, která páčka je která. Aby v krizové situaci či ve větší rychlosti nezabrzdily jen brzdou na přední kolo a nepřelétly přes řídítka.
Je tomu potřeba dát čas, natrénovat to a rozhodně na novém kole nevyrazit rovnou na výlet, kde budou svištět z kopců dolů.
Většina dětí, když se jim budete věnovat, to pochopí (to už je také ověřeno mnoha lety) a doporučujeme využít naší vychytávku.

 

Vychytávka na závěr:-)

https://www.neobycejne.cz/lehka-detska-kola
Jak pomoci malým dětem, aby rychle rozeznaly levou a pravou brzdovou páčku (a věděly, že hlavní brzda, kterou potřebují využívat, je brzda na zadní kolo)?

Co je levá a pravá strana je ve věku kolem 3 či 4 let ještě pořád záludná otázka, takže jim pravou páčku můžete označit a tím jim to usnadnit.
Například obmotat páčku barevnou lepící páskou, označit barevným provázkem apod. Lehká kola Woom mají tuto pravou páčku odlišenou zelenou barvou, viz foto.
Nebo můžete na tuto pravou stranu dát dítěti barevný zvonek či blikačku (a na levou stranu nic:-).


Perlička na závěr:-)

Ještě taková třešnička na dortu, můžete se setkat s jízdními koly, kde jsou brzdové páčky opačně (pravá na přední kolo a levá na zadní kolo). Setkali jsme se s tím napřiklad u kol vyrobených pro Velkou Británii. Já si to domyslela tak, že tím, jak jezdí na opačné straně, tak asi to má vliv i na toto nebo tam je nějaká jiná souvislost, kterou nejsem schopná dohlídnout. Mohli byste se s tím setkat u nějakého zahraničního bazarového kola nebo odrážedla, tak jen dodávám pro pořádek.

 

Přejeme vám prima a bezpečné jízdy,

Eva Šenkyříková, Neobycejne.cz